Vihreät arvot ja kierrätys

Suu­ril­la ta­pah­tu­mil­la on aina vai­ku­tus­ta ym­pä­ris­töön niin ve­den, ener­gi­an ja luon­non­va­ro­jen ku­lut­ta­ja­na kuin jät­tei­den tuot­ta­ja­na­kin. Suo­mi Gym­na­est­ra­dal­la on ta­voit­tee­na mi­ni­moi­da ne­ga­tii­vi­set vai­ku­tuk­set ja jopa ai­heut­taa po­si­tii­vi­sia ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia li­sää­mäl­lä osal­lis­tu­jien, ylei­sön ja va­paa­eh­tois­ten ym­pä­ris­tö­tie­toi­suut­ta. Ta­pah­tu­man suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty eri­tyi­ses­ti huo­mi­o­ta ma­te­ri­aa­li­te­hok­kuut­ta pa­ran­ta­viin ja jät­tei­den mää­rää vä­hen­tä­viin va­lin­toi­hin. Gym­na­est­ra­dan ai­ka­na osal­lis­tu­jil­la, ylei­söl­lä ja va­paa­eh­toi­sil­la on suu­ri roo­li ta­pah­tu­man ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten pie­nen­tä­mi­ses­sä.

Gym­na­est­ra­dan va­paa­eh­toi­se­na si­nul­la on tär­keä teh­tä­vä näyt­tää esi­merk­kiä ja neu­voa mui­ta ym­pä­ris­tön huo­mi­oi­mi­ses­sa ar­ki­sis­sa toi­mis­sa. Ta­pah­tu­man jät­teet la­ji­tel­laan 5-por­tai­sen la­jit­te­lun mu­kaan, jo­ten nou­da­tat­han nii­tä omien ros­kie­si kans­sa. Jäte­as­ti­ois­sa on ku­val­li­set oh­jeet apu­na ja li­säk­si pää­pai­koil­la on la­jit­te­lu­neu­vo­jia, joil­ta voit ky­syä apua tar­vit­ta­es­sa. Ylei­sen siis­tey­den yllä­pi­tä­mi­nen kuu­luu kaik­kien va­paa­eh­tois­ten toi­men­ku­vaan, jo­ten jos huo­maat ros­kia maas­sa, ke­rää ne ja toi­mi­ta oi­kei­siin as­ti­oi­hin.

Kan­nus­tam­me myös juo­maan hana­vet­tä pul­lo­ve­den si­jaan. Suo­sit­te­lem­me kan­ta­maan mu­ka­na omaa vesi­pul­loa, jota on mah­dol­lis­ta täyt­tää ta­pah­tu­ma­paik­ko­jen vesi­pis­teis­sä. Kier­rä­täm­me tyh­jät pa­lau­tus­pul­lot em­me­kä hei­tä nii­tä ros­kik­seen.

Ku­pit­taan puis­tos­sa suo­ri­tus­pai­kat ovat lä­hel­lä toi­si­aan, jo­ten kä­ve­le­mi­nen on ta­pah­tu­ma-alu­eel­la no­pein ja eko­lo­gi­sin tapa liik­kua pai­kas­ta toi­seen. Li­säk­si jouk­ko­lii­ken­ne on ym­pä­ris­tö­ys­tä­väl­li­nen vaih­to­ehto liik­kua pi­dem­piä mat­ko­ja. Nel­jän päi­vän va­paa­eh­toi­sil­la on pas­sis­saan QR-koo­di, jol­la pää­see hyö­dyn­tä­mään Tu­run jouk­ko­lii­ken­net­tä, Fö­liä. Suo­sit­te­lem­me, että ta­pah­tu­maan tul­laan jul­ki­sil­la ja jä­te­tään omat au­tot ko­tiin. Suo­si­mal­la näi­tä vaih­to­eh­to­ja voim­me kaik­ki pie­nen­tää ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­si­am­me. Ta­pah­tu­man vih­re­ät ar­vot ovat lu­et­ta­vis­sa net­ti­sivuil­tam­me.

Va­paa­eh­tois­ma­nu­aa­liVa­paa­eh­tois­ma­nu­aa­li